In memoriam dr. Hans L. Hamburger

In memoriam dr. Hans L. Hamburger,

Met droefenis hebben wij kennisgenomen van het overlijden van dr. Hans L. Hamburger.

Hans was een bevlogen neuroloog en voorvechter van slaapzorg en slaaponderzoek. Hij heeft velen geïnspireerd zich in de slaapstoornissen te bekwamen. Gedurende 10 jaar heeft hij in het bestuur gezeten van onze zustervereniging NSWO, waarvan 6 als voorzitter.

Hij stond aan de basis van een aantal belangrijke ontwikkelingen binnen de Nederlandse slaapgeneeskunde. Als een van de initiatiefnemers van het leerboek ‘Slaap en Slaapstoornissen’ heeft hij een rol gespeeld in de opleiding van somnologen in Nederland en Vlaanderen. In samenwerking met de zusterverenigingen in België en het Verenigd Koninkrijk, de BASS en de BSS, heeft hij de basis gelegd voor de International Sleep Medicine Course die nu afwisselend in onze drie landen wordt georganiseerd. Verder was hij een van de initiators van het Nationale Slaapcongres, inmiddels hèt landelijke congres voor alle slaapclinici, onderzoekers en overige slaapprofessionals.

Wij herinneren ons een markant man, een sterke persoonlijkheid, en een mens met warm hart voor slaap(stoornissen). Wij wensen zijn familie veel sterkte.

Namens het bestuur van de SVNL,

Prof. dr. Gert Jan Lammers, voorzitter